sobota, 6 października 2012

Wyzwania HR - wnioski po konferencji o zarządzaniu organizacją wielopokoleniową


Chciałam dowiedzieć się czy na pewno jest trudniej pracować z różnymi pokoleniami... Dziwnie jest mi oglądać CV osób sporo młodszych ode mnie, ale nie mam wątpliwości, że to naturalna kolej rzeczy. 

Upewniłam się, że temat ma uzasadnienie jeśli patrzeć na niego przez pryzmat wydłużonego czasu pracy dla pracowników. 67 lat, a może więcej, to naprawdę szmat czasu... Nie da się tego jakoś "przeciepać" czekając na emeryturę...

Dowiedziałam się też, że temat z całą pewnością nie jest nowy, ale... dotyczy Polski na nowo. Wojna i komunizm wydrenowały nasz kraj z dojrzałych ekspertów, więc zjawisko obecności różnych pokoleń w organizacjach jest w jakimś sensie nowe... Są oczywiście branże, gdzie pokolenia się spotykały od zawsze (dziennikarze, naukowcy), ale z całą pewnością są też branże, których pracownicy dopiero teraz się starzeją (branża teleinfo). Działy HR w firmach szukają więc sposobów na to, by usprawnić swoje systemy zarządzania i dopasować je JESZCZE BARDZIEJ do potrzeb swoich ludzi. I wcale nie musi chodzić o telepracę czy bardziej korzystne warunki zatrudnienia dla mam. Ta troska może/powinna odnosić się do codzienności pracowników różnych pokoleń. Czynić pracę o tyle przyjemną, że konieczną do wykonywania naprawdę długo. 

Uzasadnienia nabiera więc tematyka work life balance. Tylko równowaga między życiem a pracą pozwala ludziom bardziej się o siebie troszczyć (jeść zdrowiej, mieć aktywność ruchową, hobby, przyjaciół) i przez to żyć dłużej... a więc chętnie pracować dłużej...

W czasie konferencji zadaliśmy sobie też pytanie, jakimi działaniami zabezpieczyć potrzeby HR, żeby były zdolne pracować z tą różnorodnością. Okazuje się, że to spore wyzwanie, bo potrzeby są tak osobne, że właściwie niemożliwe jest znalezienie dla nich wspólnego mianownika. I wygląda na to, że HR będą miały coraz więcej roboty. Będą:
  • kontynuować pracę nad czynieniem atmosfery pracy bardziej przyjazną
  • angażować się w tworzenie programów wspierania współpracy,
  • tworzyć programy wspierające zarządzanie wiedzą, 
  • podejmować działania pro-zdrowotne. 

A firmy szkoleniowe będą to wszystko wspierać:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz