wtorek, 16 lipca 2013

Prędko odrób pracę domową

Sprzedażowe problemy zwykle wynikają z tego, że sprzedawca nawalił...
Tak, tak... drodzy koledzy... Klient najczęściej wyłączony jest z tego działania... Jasne, ma swoje wady, a nawet wygórowane oczekiwania, ale właśnie po to macie dwoje uszu i jeden duży mózg, żeby działać świadomie.

Świadomość sprzedawcy mierzymy jego zdolnością do przewidzenia problemów, które mogą się pojawić we współpracy. Czyli wcześniej sprzedawca musi mieć nie tylko nieco doświadczenia, ale też wrodzony talent do myślenia o konsekwencjach. A jeszcze wcześniej, musi mieć jasność, co do tego, kto jest jego klientem, gdzie go szukać, o co pytać, co lubi...

W całej mojej praktyce sprzedażowej - gdy pracowałam dla kogoś - żaden z moich szefów nie przedstawił mi strategii sprzedaży, nie opisał problemu, jaki rozwiązuje produkt/usługa, nie przegadał ze mną kanałów komunikacji, w tym nie gadał ze mną o tym, jaki jest idealny Klient. Dawał biurko, telefon do ręki, ofertę i mówił: masz i sprzedawaj...

Założę się, że też tak macie... Że do wszystkiego dochodzicie pracą sami, macie problemy z lojalnością klientów, z reklamacjami, z próbami szantażu. Trudno Wam zapewnić sobie flow w sprzedaży, bo cały czas działacie intuicyjnie. Często też nie macie uprawnień, by działać samodzielnie. Z każdym drobiazgiem musicie wracać do szefa, który liczy na Waszą wyjątkową zdolność osiągania celów....

Rekomenduję więc odrobić pracę domową... i to czym prędzej:
  1. zrobić - prędko - analizę rynku, produktu/usługi, klientów. 
  2. zrobić listę problemów Klientów i dopasować swój/produkt usługę do tych problemów. Jeśli wiąże się to ze zmianą strategii sprzedaży - ZROBIĆ TO! Jeśli wiąże się to ze zmianą wyglądu oferty - ZROBIĆ TO! Jeśli wiąże się to z koniecznością wyjazdów poza miasto - ZROBIĆ TO! itd... 
  3. przygotować sobie listę kluczowych problemów i poszukiwać klientów... z problemami. 
  4. Przygotować sobie skrypt rozmowy telefonicznej z takimi klientami - nie jeden, ale kilka, bo każdy z Twoich klientów jest inny i na co innego zwraca uwagę...
  5. Przygotować sobie skrypt na spotkanie, żeby wiedzieć co mówić...
Tak właśnie budzi się świadomość sprzedawcy. Zaczyna się od dobrej znajomości rynku...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz