środa, 8 maja 2013

Dziennik nawyków sprzedażowych

Do napisania posta zainspirował mnie mój... fryzjer:) Gdy patrzę, jak pracuje... Gdy słucham jak opowiada o pracy... to mam pewność, że rutyna go długo nie zabije:) Dlaczego? Bo nie daje sobie chwili na wyłączenie się w pracy. Cały czas świadomy, cały czas skoncentrowany, stale doskonali to co najważniejsze w jego talencie - dobre nawyki: strzyżenie lewą ręką/prawą ręką, strzyżenie od dołu, strzyżenie od góry, z włosem, pod włos...z nadgarstkiem tak, z kciukiem tak itd... Proste... Genialne... Dobrze wytrenowane nawyki w jego pracy to dobry rezultat pracy. Warto więc zarządzać nimi świadomie...

A jak jest w sprzedaży? Intuicja, chaos, brak pewności, dużo ogólnych celów i planów, dużo okrągłych zdań, zabawy z czasem, brak konsekwencji, spamowanie... ech, dużo pracy:) Nic dziwnego, że rotacja w zawodzie, w każdej branży jest tak potężna. Kto by wytrzymał ten stres?

Doświadczeni sprzedażowcy wiedzą, że nic nie przychodzi łatwo. Że wiele razy trzeba się potknąć, by zrobić dobrze swoją robotę. Że czasem trzeba postawić sprawy na ostrzu noża, a innym razem odpuścić, by osiągnąć swoje cele. Jest nawet dość śmieszna teoria sprzedażowa: "im więcej nie, tym bliżej do tak", czyli że konieczne jest usłyszenie po wielokroć odmowy Klienta, by osiągnąć cel w postaci zgody. Ja nie rekomenduję tej postawy. Zdejmuje odpowiedzialność z barków sprzedawców na rzecz rachunku prawdopodobieństwa. A w końcu, w tym zawodzie, istotne jest zarabianie pieniędzy:) Zapewnianie potrzebnych przepływów tak finansowych jak i informacyjnych. Jedyny sposób, to każdą własną czynność zawodową dobrze obserwować i sprawdzać jak działa/czy działa na rzecz sprzedaży. A potem co w niej usprawnić, by było jeszcze lepiej, szybciej, taniej itd... 

W tym celu rekomenduję stworzenie DZIENNIKA NAWYKÓW SPRZEDAŻOWYCH, czyli osobistych, charakterystycznych dla mnie czy dla mojej sprzedaży działań, które warto usprawniać. Każdy zwróci uwagę na coś innego: sposób mówienia, częstotliwość odwiedzin u fryzjera, organizację dnia. Poniżej lista nawyków, które pracują na rzecz sprzedaży:

  1. uważne słuchanie - sprawdź jak słuchasz; jak reagujesz na to co mówi Klient,
  2. zadawanie pytań - sprawdź jak pytasz; czy przypadkiem nie nadużywasz pytań zamkniętych,
  3. organizacja dnia - sprawdź ile czasu zajmują ci poszczególne czynności (posiłki, kawy, umawianie spotkań przez telefon, spotkania na mieście itd); czy możesz coś usprawnić w tym obszarze,
  4. konsekwencja - sprawdź, co dla ciebie znaczy; co możesz zrobić, by działać bardziej konsekwentnie,
  5. mówienie "nie" - sprawdź jak stawiasz granice; czy są czytelne; czy nie nadużywasz tego prawa
  6. trzymanie się konkretów - sprawdź co to dla ciebie znaczy; sprawdź co to znaczy dla twoich klientów; co możesz zrobić by trzymać się ich bardziej/mniej
  7. kreatywność - sprawdź jakie techniki stosujesz, gdy potrzebujesz coś stworzyć; czy umiesz zdać się na przypadek; czy umiesz nałożyć sobie limity czasu na pracę; czy pamiętasz imiona i nazwiska swoich klientów; czy umiesz myśleć pytaniami; itd,



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz