poniedziałek, 25 marca 2013

Intuicja, czyli mądrość uczuć...

"Intuicja, czyli mądrość uczuć", Gerald Traufetter

Długo tę książkę trzymałam na półce. Czekała na właściwy moment, by zostać zrozumiana. I okazuje się, że jej treść może być niezwykle istotna dla rozwoju człowieka, a więc może mieć znaczenie także dla mojej pracy:)

Z książki dowiadujemy się więc o tym, jak działa ludzki mózg, w których obszarach uruchamiana jest decyzyjność, a dzięki którym mamy zdolność budowania motywujących wizji. Autor przytacza badania, doświadczenia naukowe i ich wyniki, więc analityczny umysł ma punkt odniesienia. To także jest rozwojowe:)

Jest to jednak - przede wszystkim - książka jest o doświadczeniu. Autor udowadnia, że intuicja to ścieżka, którą podąża uczący się umysł... A ten uczy się w praktyce - poprzez popełniane błędy, podejmowane decyzje, w działaniach i poprzez ich konsekwencje... Czyli wszystko co robimy, co myślimy ma wpływ na uczenie się. Zakłócają ten proces częste zmiany profilu zawodowego, konieczność działania w ścisłych procedurach, środowisko mało otwarte na innowacje.

A jak działa intuicja? Oto 6 kroków intuicyjnego działania:

  1. problem decyzyjny
  2. identyfikacja ograniczeń w podejmowaniu decyzji
  3. ustalenie najwyższego priorytetu
  4. generowanie różnych możliwości działania
  5. porównanie możliwości, ocena szans, 
  6. działanie
  7. ocena skutków
A wszystko to w ułamku sekundy, z automatu... Aby przejść te 6 kroków piłkarz nie potrzebuje się zastanawiać czy robić wiwisekcji rzeczywistości. Potrzebuje za to podjąć decyzje o działaniu, być na boisku, mieć za sobą wiele godzin na murawie.

Dla wyniku w sprzedaży działa to analogicznie. Istotne są: działanie oraz stała analiza rynku. Gdy organizacja nie sprzyja popełnianiu błędów, albo gdy sprzedawca działa w ścisłych procedurach - traci wiele możliwości rozwojowych. To duże ryzyko dla tego zawodu... i perspektywa mniejszych zarobków...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz